De ce a fost necesară înlocuirea grupei pregătitoare de la grădiniță cu clasa pregătitoare de la școală? Ce înseamnă clasa pregătitoare pentru copiii noștri?

Prevederi legale

  • În legea educației, învățământul obligatoriu are o durată de 10 ani.
  • Învățământul obligatoriu începe cu clasa pregătitoare și se sfârșește cu clasa a IX.
  • Învățământul obligatoriu se realizează într-o singură instituție: școala generală care conține învățământul primar (de la clasa pregătitoare, la clasa a IV-a) și învățământul gimnazial (de la clasa a V-a, la clasa a IX-a).
  • În învățământul primar, numărul maxim de ore este de 20 de ore pe săptămână (în acest număr de ore se vor încadra și opționalele).

De ce pregătirea copilului pentru şcoală nu se mai face la grădiniţă?

Grădiniţa are un rol important pentru formarea socio-emoţională, numai că, nefiind obligatorie, mulţi copii nu puteau beneficia de ea din diferite motive (grădinițe inaccesibile, opțiunea părinților).

First Day

În mediul rural, grădiniţele nu sunt prezente peste tot, fapt care constituia un dezavantaj de pornire în formarea intelectuală şi socială a copiilor din aceste zone. Copiii de aici veneau în clasa I cu mai puţine şanse de a competiţiona cu colegii lor orășeni.

În spaţiul românesc, diferenţa dintre şcoală şi grădiniţă este foarte mare: mediul este diferit, responsabilităţile şi programul copiilor de asemenea, de aceea este nevoie de o „îndulcire” a mediului şcolar şi de o pregătire a copiilor pentru a face faţă şcolii.

Grupa pregătitoare de la grădiniţă asigura doar o pregătire strict intelectuală nu şi una de mediu şi cerinţe. In clasa I, copiilor le trebuia cel puţin un trimestru pentru acomodarea cu mediul şcolar, timp în care puteau pierde un start important. Iar succesul școlar depinde foarte mult de echilibrul emoţional al copilului.

Până acum, școala propunea prea multe schimbări deodată pentru copii: schimbări de cerinţe, de program, de solicitare, de colectiv, de spaţiu, de cadru didactic. Acum i se oferă copilului un an pentru a se acomoda.

O veritabilă acomodare cu un mediu nu se poate face decât în acel mediu. Prin urmare, este mai natural ca o veritabilă acomodare a copilului cu şcoala se facă la şcoală și nu în medii care vor să redea o atmosferă școlară.

Este mai ușor și pentru copii și pentru administrație ca întreg parcursul învățământului obligatoriu să se petreacă în aceeași instituție. Școala generală este astfel, singura obligatorie.

Ce roluri are clasa pregătitoare:

  • asigură egalitatea de şansă pentru un bun start şcolar pentru toţi copiii (şi pentru cei care au fost la grădiniţă şi pentru cei care nu au fost); permite accesul la educaţie tuturor copiilor indiferent de mediul de provenienţă;
    sprijină copiii în acomodarea treptată cu şcoala;
  • le oferă și părinților un timp de acomodare pentru a putea crea și ei comunități de sprijin pentru copii în jurul școlii.
  • își dorește ca, printr-o abordare mai apropiată a copilului și a familiei sale, să deschidă întreaga școală spre viața reală și a comunității de părinții;
  • atenuează discrepanţele dintre educaţia din familie şi cea instituţională, dintre grădiniţă şi şcoală;
  • răspunde nevoilor de formare intelectuală a copiilor la această vârstă;
  • asigura integrarea copilului într-un mediu social de congeneri.

Ce se întâmplă în clasa pregătitoare:

  • copilul dispune de un timp important pentru acomodarea cu colegii, cu doamna învăţătoare, cu clădirea şcolii, cu programul şcolar;
  • nu există teme, calificative sau note. Deci copilul nu va fi evaluat în perioada de acomodare și nici nu va trebui să facă față unor cerințe prea mari; programul este lejer şi centrat pe nevoile de învăţare ale copiilor la această vârstă;
  • în educaţie se va pune accent pe socializarea copilului, pe dezvoltarea lui emoţională, pe joc şi bucuria de a afla lucruri noi;
  • ora de 50 de minute va fi împărţită în perioade de învăţare prin joc care vor alterna cu perioade de joc liber;
  • învăţătoarea poate fi și ea degajată căci are timp să se ocupe de cunoaşterea fiecărui copil în parte pentru o stimulare educativă individualizată.

Ce înseamnă clasa pregătitoare pentru copil

  • un loc de întâlnire şi de împrietenire cu alţi copii;
  • un loc de joacă;
  • un spaţiu diferit de familie, unde copilul învață să nu mai fie centrul atenţiei;
  • un spaţiu de învăţare sistematică şi de experienţă socială.

Ce abilităţi doreşte să formeze clasa pregătitoare?

  • De comunicare, colaborare, stabilire de relaţii cu copii de aceaşi vârstă şi cu adulţi din afara familiei.
  • De învăţare sistematică, gândire logică.
  • De autogestionare a timpului şi efortului.
  • De adaptare la situaţii noi.
  • De rezistenţă la frustrare.
  • De implicare conştientă şi creativă, de asumare de sarcini.

Cum vă puteţi ajuta copilul care intră la şcoală

  • Încurajându-l să fie sociabil, comunicativ, tolerant, prietenos, independent;
  • Încercând să fiţi relaxaţi, încrezători, binedispuşi;
  • Discutând cu el despre şcoală în funcţie de interesul său, de temerile lui, cu calm şi cu bunăvoință.
  • Nu combinaţi începerea şcolii cu alte schimbări în viaţa copilului (schimbarea locuinţei, a camerei, a persoanelor de îngrijire).
  • Nu împovărați copilul cu propriile dvs. temeri, neîncrederi, nesiguranțe, tensiuni.

Dacă noi ca părinți suntem încrezători că această schimbare este făcută tocmai pentru a ajuta începutul școlar al copilului și el se va putea bucura de faptul că este mare deja, doar merge la școală!

Rezistența la schimbare

Noi oamenii ne apărăm în fața schimbărilor pentru că ne solicită efort pentru adaptare. De aceea suntem foarte sensibili când vine vorba mai ales de schimbări care îi privesc pe copiii noștri.

În același timp, vedem cu toții că sistemul nostru de educație înghite multe resurse și nu are prea mare eficiență. Cel mai tare ne doare când observăm cum copilul nostru care abia așteaptă să meargă la școală să învețe, să afle, să știe, după câțiva ani consideră școala o corvoadă de care învață să se eschiveze.
Este evident că trebuie o schimbare!

Parcă și cu schimbările ne-am tot obișnuit, cum se schimbă ministrul educației, se schimbă birocratic și școala pe principiul lui Caragiale: “Să se revizuiască, primesc! dar să nu se schimbe nimica”… astfel s-au autorizat revizuiri bulversante pentru toți, în timp ce fondul nesănătos din educație a rămas același.
Și atunci, de ce ar fi aceasta o altfel de schimbare? Mai mult ca sigur că nu va fi, dar măcar îi oferă copilului un timp mai mare de acomodare și nu-l aruncă brusc în focul temelor și evaluărilor.

Nici învățătoarele nu au de ce să fie îngrijorate, pentru ele clasa I era o clasă foarte grea, în care, în timp record, aveau datorii multe: să-i cunoască pe copii, să le creeze un mediu în care să se simtă în siguranță, să-i obișnuiască cu rigoarea școlii, să le predea în ritm alert, să creeze deprinderi pentru toată viața (de scris, citit) și să-i și evalueze pe copiii – nu e de mirare că le era greu.
Acum învățătoarele nu mai au aceste cerințe, au un an relaxat în care să se deprindă a se juca cu copiii și a-i învăța cât de plăcut e să înveți…
Cine știe, poate este o șansă și pentru învățătoare să descopere că le place mult la școală!