Copilul meu începe şcoala! Ghidul părinţilor

Copilul meu începe şcoala! Ghidul părinţilor

Ghidul meu pentru părinții de proaspeți școlărei se poate descărca gratuit în format pdf.
Ghidul ne ajută să înțelegem mai bine ce simte copilul nostru, dar și să deslușim o parte din ceea ce simțim chiar noi. Această înțelegere poate ne va ajuta să-i fim alături copilului nostru așa cum are el nevoie.

Copilul a crescut și abia aşteaptă să meargă la şcoală! Este emoționat și încearcă să se pregătească. Noi, părinții, ne întrebăm când a crescut așa de mare, cum se va descurca și cum îi putem fi alături. Avem emoții și ne este teamă…

Acest ghid se adresează părinţilor de proaspeţi şcolărei şi poate fi descărcat în întregime, gratuit, în format pdf, de aici

Această scriere a apărut din reflectarea la întrebările care mi-au fost adresate de către mămicile confruntate cu perspectiva clasei pregătitoare.

Problematica specială a introducerii clasei pregătitoare s-a dovedit o variantă a trăirilor părinţilor de proaspeţi şcolărei indiferent dacă este voba de clasa pregătitoare sau clasa I, indiferent de vârsta la care intră copilul la şcoală.

La baza ghidului stau studiile mele mai ample realizate în cadrul proiectului de cercetare al Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei: Acomodarea copilului cu trecerile de nivel din învăţământul obligatoriu.

Aici vom descoperi ce îi oferă şcoala copilului, ce abilităţi îi formează, cum poate fi copilul susţinut pentru a se adapta cât mai bine şi care sunt greşelile tipice pe care le fac părinţii şi cum pot fi ele evitate.

Ce este şcoala pentru copil

  • şcoala îi oferă copilului o preocupare pe potriva sa, un scop personal și un loc unde să plece de acasă pentru a fi util social;
  • în şcoală copilul găseşte un mediu în care poate avea un grup constant de colegi în raport cu care poate experimenta relaţii sociale diverse;
  • şcoala este un spaţiu neutru, al regulilor sociale neinterpretate individualizat de fiecare familie în parte;
  • şcoala îi oferă posibilitatea copilului de a se simţi valoros prin ceea ce poate face, prin sarcinile pe măsura lui pe care le împlineşte cu succes;
  • şcoala este acel mediu asigurator în care copilul poate experimenta, independenţa şi asumarea responsabilităţilor fără a se opune părinţilor;
  • şcoala îi permite copilului să se remarce, să devină „cineva” prin împliniri şi reuşite, prin corectare de sine;
  • şcoala introduce copilul în tărâmul magic al semnelor și al noilor înțelesuri; îi oferă instrumentele de care are nevoie pentru a se descurca în această lume.

Ce nevoi de dezvoltare satisface şcoala

Copilul creşte, îşi consolidează independenţa, îşi redimensionează dezvoltarea prin accesul la lumea simbolică şi de aceea are nevoie de şcoala ca mediu care să-i satisfacă noile nevoi precum:

  • nevoia de a se afirma ca persoană cu drepturi şi responsabilităţi;
  • nevoia de a participa la comunitatea largă din jurul familiei, de a-i cunoaşte regulile;
  • nevoia de a avea acces la un mediu neutru afectiv în care să se afirme, să-şi amâne dorințele, să înveţe să suporte frustrările, să anticipeze consecinţele;
  • nevoia de a-şi dezvolta creativitatea și imaginația.

Ce simte copilul care se pregăteşte pentru şcoală

În raport cu şcoala, copilul are sentimente complexe:

  • este dominat de ambivalenţa dintre dorinţă şi spaimă, dintre curiozitate şi sfiiciune, dintre curaj şi retragere;
  • idealizează şcoala şi o consideră o „împărăţie” în care totul devine posibil, în care toate întrebările primesc un răspuns;
  • este dornic să admire şi iubească orice dascăl i-ar putea deschide uşa cunoaşterii;
  • vrea să se dedice studiului cu puteri fermecătoare. Pare o magie să poţi citi, să poţi folosi acele semne ciudate pentru a scrie, să mânuieşti abil stiloul, să transformi alchimic sunetele în semne.

Rolurile clasei pregătitoare

Clasa pregătitoare își propune să:

  • asigure egalitatea de şansă pentru un bun start şcolar pentru toţi copiii;
  • sprijine copiii în acomodarea treptată cu şcoala;
  • ofere părinților un timp de acomodare pentru a putea crea și ei comunități de sprijin pentru copii în jurul școlii;
  • „viruseze” școala cu o altă abordare a copilului, să arate că se poate face educație cu joc și bucurie, cu plăcere și bună-dispoziție;
  • atenueze discrepanţele dintre educaţia din familie şi cea instituţională, dintre grădiniţă şi şcoală;
  • răspundă nevoilor de formare intelectuală a copiilor la această vârstă;
  • asigure integrarea copilului într-un mediu social de congeneri.

Ce înseamnă clasa pregătitoare pentru copil

  • un loc de întâlnire şi de împrietenire cu alţi copii;
  • un loc de joacă;
  • un spaţiu diferit de familie, unde copilul învață să nu mai fie centrul atenţiei;
  • un spaţiu de învăţare sistematică şi de experienţă socială.

Ce abilităţi formează clasa pregătitoare

În cadrul clasei pregătitoare copilul își exersează noile abilități ale vârstei sale și deprinde altele noi. El se va deprinde:

  • să comunice, să colaboreze, să stabilească relaţii cu copii de aceeaşi vârstă şi cu adulţi din afara familiei;
  • să învețe sistematic și să gândească logic;
  • să-și gestioneze singur timpul și efortul;
  • să se adapteze la situaţii noi;
  • să aibă rezistenţă la frustrare;
  • să se implice conştient şi creativ;
  • să-și asume sarcini.

Cum putem ajuta copilul care intră la şcoală

  • îl încurajăm să fie sociabil, comunicativ, tolerant, prietenos, independent;
  • noi înșine suntem relaxaţi, încrezători, binedispuşi;
  • discutăm cu el despre şcoală în funcţie de interesul său, de temerile lui, cu calm şi cu bunăvoință:
  • nu combinăm începerea şcolii cu alte schimbări în viaţa copilului (schimbarea locuinţei, a camerei, a persoanelor de îngrijire);
  • nu-l împovărăm cu propriile noastre temeri, neîncrederi, nesiguranțe, tensiuni.

Cum putem greși față de micul școlar

Copilul, pentru a putea profita de experienţa şcolii, are nevoie de un cadru afectuos şi plăcut, degajat şi plin de bucurie. Noi părinții îi putem oferi acest mediu doar când ne relaxăm și avem încredere.
Altfel, putem descoperi greșeli pe care le-am suportat în copilărie și pe care acum le reedităm cu copiii noștri.
Aici amintesc greșelile descrise în ghid:

  • Amenințarea cu școala
  • Şantajul afectiv
  • Schimbarea atitudinii faţă de copil
  • Supradimensionarea importanţei şcolii
  • Verdicte negative
  • Lipsa de răbdare
  • Spaime
  • Absenţa timpului pentru acomodare
  • Renunțarea la identitatea de până atunci
  • Sacrificiul copilului pentru adultul ce va deveni
  • Lipsa de înţelegere pentru neputinţele copilului

Acestea sunt temele principale tratate pe larg în cadrul ghidului în scopul de a sprijini apropierea de copiii noștri, proaspăt școlărei.

Ghidul poate fi descarcat gratuit de aici